Kasvua taantumassa

Maailma on mullillaan. On Ukrainan sotaa, nyt jo Gazan sotaa. Inflaatiota on piisannut jo jonkin aikaa, vaikka laskemaan päin jo onkin. Korot ovat sitkeästi korkealla. No, korkealla verrattuna nollakorkojen aikaan. Koronasta on päästy, mutta uutta aaltoa on työntymässä. Kaasuputket katkeilevat Itämerellä. Suomi on Natossa, ehkäpä pian myös Ruotsi. Rakentaminen on loppunut Suomessa lähes tyystin.

Kaikesta tästä johtuen, Suomen talous on joko taantumassa jo, tai vahvasti menossa taantumaan. Tämän ei toki pitäisi tulla oikeasti kenellekään suurena yllätyksenä. Edellä mainitut seikat huomioiden taantuma tuntuu lähestulkoon väistämättömältä lopputulemalta, eikä kasvua ole näköpiirissä. Toivottavasti jää kuitenkin pieneksi ja lyhyeksi.

Korkotaso kohoaa

Selvää on, kun yksityis- ja yritystaloudet olivat jo viime vuosikymmenen tottuneet lähes ilmaiseen rahaan, niin nykyinen korkotaso on myrkkyä. Erityisesti rakennusala on luonnollisesti pinteessä. Suomessa kun valtaosin rakennetaan ja ostetaan asuntoja velkarahalla, niin toki on itsestään selvää, että rahan kallistuminen vaikuttaa suoraan mahdollisuuteen rakentaa ja myydä asuntoja. Kun samaan aikaan vielä sodan myötä logistiikka- ja materiaalikustannukset nousivat rajusti, niin näiden yhteisvaikutuksena rakennusalan konkurssit ovat siten kovassa nousussa. Taantuma tai lama vaikuttaa myös pienemmässä rahankäytössä. Rahan tiukkuus tuntuu. Ensimmäisenähän tingitään niistä ei niin välttämättömistä menoista. Näitä ovat mm. matkailu, herkkuruoat, ravintolat, hyvinvointipalvelut, vaatetus ym. Lista on pitkä. Kun ihminen tai yhteisö laittaa kulujen karsimisen päälle, niin säästökohteita tyypillisesti alkaa kyllä löytymään.

Kulukuuri toimii, vaan ei äärimmäisyyksiin vietynä

Yksittäisen yrityksen onkin toki syytä pitää huoli kuluista. Yrityksen kulut pitää saada niin minimiin kuin mahdollista, ilman että myyntipuoli kärsii. Tässä tullaan luonnollisesti markkinointipanostuksiin. Jos liikaa tinkii markkinoinnista, niin sitten alkaa myyntikin yskimään ja kierre on valmis. Pikemminkin markkinointia tulee tarkastella kriittisesti, ja optimoida panos-tuotos suhdetta, mikäli nousukaudella on tullut leviteltyä rahoja turhan avokätisesti. Pienistä asioista esimerkkinä pyhäinpäivän palkka tulee korotettuna, joten kannattaa miettiä onko aivan pakko teettää työtä pyhäinpäivänä. Yritysrahoitusta tulee käyttää harkiten ja mitoittaa tarpeisiin. Yrityslaina on ehdottoman hyödyllinen ja usein välttämätönkin instrumentti välttämättömien kulujen kattamiseen, siltarahana kassavirtojen välissä, tarpeellisiin ja tuottaviin investoihin ym. Siltaraha tarjoaa yrittäjille nopean ja kilpailukykyisen ratkaisun rahoitustarpeiden hoitamiseen.

Taantumassakin yrittäjä voi saada kasvua aikaan. Oikeastaan vasta lamassa tai taantuman kaltaisissa olosuhteissa yrittäjän taidot punnitaan. Yrityksen kulut pitää saada kuriin ja minimiin ja markkinointia tulee tehdä taidokkaasti, mutta ei missään nimessä liian paljon siitä leikaten. Käytännännössä jos leikataan liikaa, ei myöskään tuleva kassavirta tule olemaan riittävä, ja tällöin yrityksessä ollaan jatkuvan leikkauksen tiellä.

Kulurakenteeltaan optimaalisella yrityksellä on hinnoitteluvoimaa paremmin kuin heikommassa kunnossa olevalla yrityksellä. Asiakkaat ovat myös taantumassa tarkempia rahankäytöstään, joten hyväkuntoinen yritys voi ottaa markkinaosuutta ja jopa kasvaa kannattavasti taantumassakin. Tähän kannustamme kaikkia yrittäjiä ja asiakkaitamme. Hyvää syksyn jatkoa.